Yoga

Yogaandning

Inom yoga är andningen det centrala och att andas rätt förstärker inte bara din yoga utövning utan förbättrar hela ditt mående. Inom yoga finns det en mängd olika andningstekniker och metoder, nedan följer de två vanligaste andningsövningarna. 

Det kompletta djupa andetaget

Denna andningsteknik ger dig energi och hjälper dig släppa på spänningar, rädsla och oro avtar och du ges ny kraft och lugn.

Stäng ögonen och rikta din fokus mot tredje ögat. Dra långsamt in luft genom näsan så att din mage först spänns ut som en ballong för att sedan följas av att lungorna fylls med luft. Håll andan tills du känner att du vill släppa ut luften, andas då långsamt ut genom näsan i omvänd ordning, töm lungorna och sedan magen tills kroppen är helt tom. Stanna där en stund tills du känner att du måste dra in luft igen. Känns det svårt i början så ligg på rygg och låt en hand vila på magen och den andra på bröstet så känner du om händerna lyfts och sjunker rätt. 

Eldandning

Den här tekniken hjälper kroppen att rensa ditt blod från gifter och slaggprodukter. Din lungkapacitet ökar och dina energiflöden blir bättre och du kommer att känna dig mer fokuserad och klartänkt. Med den här tekniken bygger du snabbt upp ny energi.

Här tar du 2-3 korta lätta andetag i sekunden, utan paus emellan och genom näsan. Håll in magen när du andas ut och låt den slappna av när du andas in. Slappna av i kroppen, bröstet och ansiktet. Börja i ett långsammare tempo om du har svårt att inte spänna någon del av kroppen. Om du blir yr eller tappar fokus eller rytm så ta ett djupt andetag och börja om. Det är viktigt att din in och utandning är lika långa för att annars kommer du att börja må illa, få huvudvärk eller känna dig snurrig. Ca 3 minuter är lämpligt att börja med och i början är det normalt att känna sig yr men det kommer att avta ju mer du tränar att andas såhär. Eldandning sätter igång ditt blodsystem så därför bör man avstå denna andningsteknik om du menstruerar eller är gravid.

Välj lämplig andningsteknik beroende på om du behöver få ny energi eller om du behöver finna lugn och avslappning.