Yoga

Yoga för nyblivna föräldrar

Efter en graviditet så är det mycket som förändras och man har tusen frågor om än det ena och än det andra. Det gäller att hitta tillbaka till sig själv igen trots den stora förändringen men också att få rutiner som fungerar för hela familjen.

En av frågorna som ofta ställs är när man kan börja träna igen. Något som kan vara bra att tänka på är att våra kroppar ständigt förändras mer eller mindre och yoga för nyblivna föräldrar kan vara ett bra sätt att komma igång.

Se till att ni framförallt får tid för varandra, alla i den nya familjen. Det är mycket som ska tänkas på, framförallt om det är första barnet. Det mesta har nog köpts in för att allt ska fungera. Allt från amning till blöjbyten och kläder både till den lilla bebisen och den nyblivne modern.

Du behöver inte ha bråttom utan ta det varligt och skapa era nya rutiner. Även om det kan kännas som det är ont om tid så försök att ta hand om sig själv under tiden som bebisen sover. Enkla yogaövningar som man kan utföra på vardagsrumsgolvet, andningsövningar kan man med fördel påbörja direkt när man kommit från BB.

Det är viktigt att kroppen får återhämta sig efter en förlossning som är olika från person till person. En fantastiks prestation och kraftansträngning är det och man kan behöva ett par månader innan man fullt ut kan komma tillbaka till normala gängor igen.