Yoga

Träna upp balansen

Yoga kommer i många olika former. Medan vissa fokuserar mer på meditation och de mentala aspekterna är andra mer fokuserade på det fysiska och kräver mer i form av rörlighet och styrka. I den andra typen finns det en rad olika övningar som kräver god balans och det är många som finner dessa speciellt utmanande. För att bättre klara av dessa övningar är det klokt att fokusera med på balansträningen.

Vårt balanssinne är en kombination av flera olika system i kroppen som samarbetar. Synen, innerörat, känsel och vår proprioception har alla en roll att spela. I riktigt unga år tränar vi upp balanssinnet bara så vi kan gå omkring och röra oss för vad som kommer att bli vardagsaktiviteter. Men den går även att träna upp vidare för att kunna göra mer än vad som krävas för att bara navigera runt i hemmet och utomhus.

Balansträning är något som alla borde inkludera i sin träning, även om det bara är för att motverka sämre balans i sina äldre dagar. De som tränar fysiskt krävande yoga och vill bli bättre kan ofta behöva fokusera på grundläggande balansövningar i början för att träna upp balanssinnet så pass mycket att man åtminstone klarar av att ställa sig i de mer avancerade positionerna. Därefter blir dessa övningar balansträning i sig själv och man kan träna upp sig vidare genom själva yogan.

Många balansövningar kan göras med endast kroppen som redskap. Men det finns även en del redskap man kan skaffa för en billig slant som kan vara till stor hjälp. I början är det klokt att prova sig fram för att hitta sin egen nivå och övningarna som fungerar bäst för en själv. När man blir bättre kan man också göra något så enkelt som att blunda för att höja svårighetsgraden en bit.