Yoga

Träna Power Yoga

Träning av kroppen är verkligen en nödvändighet för att vi skall hålla musklerna i trim och må bra. Hur vi gör spelar egentligen inte så stor roll – det viktiga är att vi håller igång, har roligt och mår gott!

De mest kända träningsformerna av Yoga är Ashtanga Yoga, Dynamisk Yoga och Power Yoga. Vi skall titta närmare på Power Yoga.

Power Yoga är den form av Yoga som pressar kroppen mest. Yoga kan i andra former mer kännas som en mycket uttalad stretching men när det gäller Power Yoga är det en helt annan dynamik i träningen. Ofta tränar man denna form av Yoga tillsammans på ett gym. Träningsformen går att kombinera med Aerobics och vanlig gymträning.

Grunden till Power Yoga är Ashtanga Yoga och viktigt är här att hitta ett bra flöde. Denna form av Yoga kräver mer av den som tränar, men det är även här viktigt att hålla andningen rätt i rörelserna. Power Yoga tillåter inte mycket vila mellan de olika momenten utan det gäller att hitta en bra rytm. Allt är mer i Power Yoga – konditionen tränas hårdare, stretchningen är intensivare och en hel del styrketräningsövningar ingår.

Över huvudtaget är denna form av Yoga mycket bra att kombinera till vanlig styrketräning. Det krävs några kurstillfällen i en Yogaklass för att få kläm på träningsformen. Efter det går det mycket bra att utöva denna forma av Yoga också hemma. Kombinera gärna träningen med att träna med Kettlebells eller ett par hantlar. Det förstärker rörelserna och det tränar musklerna ytterligare.Yoga kräver normalt inte många redskap, men om du vill kombinera denna form av träning med ytterligare styrketräning kan Gymkompaniets hemsida vara ett bra tips. Här finns mängder av enkla träningsredskap och även större multimaskiner för den som vill gå ett steg ytterligare i konbinationen Yoga/styrketräning. Du hittar enkla och bra träningsredskap här.

Ett pass Power Yoga är också ett utmärkt sätt att avsluta gympasset på. I all Yoga inbegrips ett stort mått av stretchning och det är verkligen behövligt efter ett hårt pass med skivstång eller efter en lång tid på en cross trainer.