Yoga

Stressa ned i vardagen

I det höga tempot som vi lever i idag, kan det ibland vara svårt att komma ned i varv. Ett sätt att slappna av är att göra yoga samt att försöka fundera ut vad det är som gör dig stressad.

Yoga i ditt hem

På Elle beskrivs sex olika yogaövningar som du enkelt kan göra på egen hand hemma till exempel före eller efter jobbet. För dig som jobbar på kontor, är det vanligt att känna sig stel i nacke och axlar efter en lång dag framför datorn. Det finns även övningar för dig som känner att det är mycket tankar som snurrar i huvudet.

För att få störst avslappnande effekt är det viktigt att göra övningarna i din takt och inte sätta för stor press på stora muskelgrupper i början.

Orsaker till stress

På 1177 räknas det upp flera faktorer som kan minska stress. Det är däremot viktigt att förstå skillnaden på stress och stress. Tillfällig stress kan öka din motivation och energi, den är oftast inte heller negativ för kroppen. Däremot om du upplever stress under en längre tid, kan den få negativa konsekvenser både fysiskt och mentalt.

Det är viktigt att tänka igenom och förstå din stress. Är det till exempelvis jobbet eller privatlivet som stressar? Om det är jobbet, vad beror det på? För mycket arbete eller olösta konflikter? Om det senare, är det viktigt att ta tag i det i ett tidigt skede. Om du känner att du har för mycket privata aktiviteter inbokade, är ett tips att öva på att säga nej. Kanske behöver du inte ge ett svar till personen i fråga just där och då? Tänk igenom och se vad du känner inför den kommande aktiviteten.

Stress från sociala medier är numera vanligt förekommande bland den digitala teknologi vi har runt omkring oss. Ett bra råd kan vara att stänga av mobilen eller datorn någon gång per dag så att du inte är nåbar jämnt.