Hälsa

Må bättre

Att träna och sköta om sin kropp är viktigt. Vi mår inte bara fysiskt bättre av att träna utan även psykiskt. Men vi är alla olika och det innebär att vi alla gillar olika former av träning. En del av oss älskar att svettas runt i ett motionsspår, andra gillar gemenskapen i att spela en lagsport medan andra gillar lugnet som utmärker en yogaklass. Vilken motionsform som passar dig bäst kan bara du avgöra. Att pröva olika saker är enda sättet att hitta vad som passar dig bäst. Så var modig och våga pröva olika träningsformer.

En hälsosam livsstil

Ibland har vi dåliga dagarna och det kan kännas motigt att träna men om du av någon anledning missar ett träningspass, så gå till nästa. Att träna är inte allt som krävs för att du ska må bättre, utan det är också viktigt att äta hälsosamt och kanske behöver du minska på sockret. Att välja cykeln framför bilen på väg till jobbet är ett utmärkt sätt att få in lite träning i vardagen.

Lär dig lyssna på kroppens signaler och sätt värde på att ta tillvara på lyckan i vardagen. Att vara närvarande och lyssna på kroppen är viktigt. En naprapat eller liknade kan hjälpa dig att lära dig att lyssna på kroppen. Det kan vara lätt att överstränga sig när du börjar träna och en naprapat är specialist på framförallt att minska smärtan i akutskedet. Läs mer om hur det går till här.

Kravlös kontinuerlig träning

Ställ inte upp för höga krav när du börjar träna utan se till att du istället har kontinuitet i träningen. Om du springer ett extra pass i veckan så är det bara positivt. Leta efter träning som du gillar. Den bästa formen av träning är den som blir utav vare sig det är dans eller löpning eller simning. Hitta en kompis som du tränar med, det är svårare att hoppa över ett motionspass i sista minuten om din kompis står och väntar.