Yoga

Kombinera yoga med annan träning

Yoga är perfekt för att lära sig slappna av, fokusera och skapa smidighet i hela kroppen. Trots det lugna tempot kan man bränna kalorier. Men för den som vill öka på sin viktnedgång är det bra att kombinera yogan med annan träning som har högre intensitet. 

Kondition

Det bästa man kan träna för viktnedgång är kondition. Ut på promenader några gånger i veckan. Satsa på tid istället för längd i början! När du känner dig redo kan du börja gå snabbare eller började jogga. När konditionen blir bättre kan du börja tänka på längd istället för tid. Du kommer genast få en rad fördelar när du förbättrar flåset.

Styrka

Håller man på med konditionsträning så bränner du fett. Men du vill heller inte förlora muskler. Visst får man upp en grundstyrka med yoga men du behöver lyfta lite fria vikter och satsa på styrketräning för att hela kroppen ska orka belastas i 60-70 år till. Styrketärning behöver inte innebära att man ska få ett sexpack och ställa upp i bodybuilding. Du väljer själv vilken nivå du vill ligga på. Styrketräningen är jättebra för knän som tar mycket stryk när man joggar och promenerar. Det håller också ryggen i gott skick, något som är vikt nuförtiden när vi har en väldigt stillasittande vardag.

Kläderna

Köp bekväma träningskläder som är snygga och du kan röra dig fritt i. Tajta byxor är bättre eftersom de är mer aerodynamiska och du får mindre luftmotstånd än i lössittande mjukisbyxor. Detsamma gäller överdelen men känns det obekvämt kan man köpa en enkelt vindjacka som inte behöver sitta som en andra hud. Jackan skyddar mot vind och ska gärna stå emot regn. På vinter ska man klä sig i flera lager för att hålla svetten borta från kroppen och inte låta kylan tränga genom till huden.

För styrketräningen passar det bättre med lössittande plagg så att musklerna inte hindras av sömmarna. Man svettas under träningspassen men står samtidigt stilla så då kan det vara skönt med den lilla ventilation som lösa kläder ger.