Hälsa Yoga

Fördelar med gravidyoga

En graviditet utsätter kroppen för en hel del stress, och inte bara fysiskt, utan även mentalt och emotionellt. Att finna balans och ro under graviditeten är därför något alla borde sträva efter. Gravidyoga kan absolut vara en hjälp på traven i detta och här tänkte vi slå ett slag för denna form av yoga.

Gravidyoga är inte bara en enda form av yoga utan går att hitta i olika sorter. De är dock alla anpassade för att stärka kroppen under graviditeten. En del övningar är dessutom förberedande för själva förlossningen och kan hjälpa en att hantera den bättre, speciellt i form av avslappningsövningar.

Inget riktigt speciellt behövs för att kunna börja med gravidyoga. Men bekväma gravidträningskläder kommer absolut vara bra att ha. Saknar man detta är det bara att ge sig ut och köpa en uppsättning.

I denna yogaform arbetar man med mjuka och enkla rörelser och har ofta stor fokus på moment som avslappning, andning, uthållighet och koncentration. Alla av dessa kommer man ha stora fördelar av att ha tränat upp både under senare delar av graviditeten och vid förlossningen. Ju tidigare man börjar träna desto fler fördelar kommer man också kunna se under inte bara graviditeten och förlossningen, utan även tiden därefter.

Att börja med en kurs är ofta ett bra val. Många gravidyogakurser är uppdelade i ett antal olika tillfällen där man går igenom varje moment var för sig och ger alla chansen att få till övningarna helt rätt. Efter man gått en sådan kurs har man egentligen alla verktyg man behöver för att kunna fortsätta hemma på egen hand sedan.

För att få bra resultat är det viktigt att träna regelbundet under så stor del av graviditeten som möjligt.  Även om man bara har 10 minuter över en fullpackad dag är det bättre än inget alls.