Hälsa Yoga

En utökad yogarutin för alla sinnen

Yoga är olika saker för varje utövare, vissa ser det som ett motionspass medans andra ser det som ett sätt att koppla av och känna in alla sina sinnen. Oavsett så är det för många ett viktigt redskap i vardagen att utöva yoga i någon form. Som nu yoga utöver så kanske man börjar med ett par positioner som man utöver som en morgon eller kvällsrutin för att komma ner i varv och sträcka på kroppen, koppla av innan sänggång eller försiktigt väcka kroppen efter en natts sömn. Att utöva yoga i större grupper på gym med instruktör är också väldigt vanligt och det är inte alltid lätt att få en plats, då många pass är fullbokade långt i förväg.

För ensam-yogin så är ofta avkopplingen och att lyssna inåt det som är centralt. Men även om det kan kännas tryggt med en yogarutin som man utöver under en längre tid så är det ibland läge att göra förändringar, här ser vi två alternativ. Den första är att gå djupare in i den meditativa biten av yogan, börja eller avsluta ett pass med meditation och stillhet. Eller varför inte koppla en rengöringsrutin med peeling och hudvård. Att torrskrubba huden är ett bra sätt att öka blodcirkulationen och hjälpa huden naturliga föryngringsprocesser, ta sedan en lång härlig dusch och avsluta med att ordentligt återfukta huden. Vi kan garantera att du kommer känner dig som en helt ny människa.

Det andra alternativet till förändring för hemma-yogin är att öka den fysiska utmaningen genom att utöka varaktigheten på varje pass och/eller svårighetsgraden i positionerna. Vill du ha inspiration så finns det instruktionsfilmer att köpa eller hitta med en enkel sökning på internet. Vill du ha både avkoppling och utmaning så kan du kanske skapa en fin variation med ett mer meditativt pass i veckan och ett mer fysiskt utmanande, det är du som styr din rutin och du kan alltid förändra och justera för just dina behov.